MASACRE
Maniak
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 555
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
|
|
[04.03.2007] The Settlers III - Poradnik by MASACRE |
|
Wszystkich miłośników kultowej gry „Settlers” zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem odkrywającym tajniki efektywnego zarządzania osadą, a także pozwalającym odnieść sukces w militarnych podbojach.
Wszystkich miłośników kultowej gry „Settlers” zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem odkrywającym tajniki efektywnego zarządzania osadą, a także pozwalającym odnieść sukces w militarnych podbojach.
Rzymianie
Rzymianie to rasa, która w budownictwie zużywa porównywalne ilości surowców (drewna i kamieni). Budowle, które wznoszą, nie są zbyt rozległe, dzięki czemu zajmują niewiele miejsca. Mają możliwość samodzielnej produkcji węgla, co znacznie wspomaga gospodarkę. Charakterystycznym produktem jest wino, którego produkcja przebiega szybko i sprawnie.
Azjaci
Azjaci we wznoszeniu budowli wykorzystują więcej drewna niż kamieni, co zmusza do wzmożonej produkcji tego surowca. Potrzebują znaczących ilości węgla, którego nie mogą samodzielnie produkować, a jedynie wydobywać. Istnieje możliwość eksploatowania złóż siarki, z której produkuje się proch. Ich maszyny wojenne są bardzo efektywne, lecz ich wytworzenie nastręcza dużych trudności.
Egipcjanie
Rasa ta zużywa więcej kamieni niż drewna w budownictwie, co zmusza do poszukiwania wciąż nowych skał. Budowle wzniesione przez Egipcjan są rozległe i zajmują sporo miejsca. Mają możliwość wydobywania kamieni szlachetnych.
Gospodarka
Przemysł budowlany
Jeśli chcesz by Twoja osada stała się prężnym ośrodkiem, musisz sprawić by pojawiły się w niej odpowiednie budynki w odpowiednich proporcjach. Pierwsze co należy wznieść, to chata drwala, tartak i chata kamieniarza. Pamiętaj by umiejscowić je tak, aby pracownicy mieli dostęp do surowców (drzewa, skały). W miarę rozbudowywania osady musisz pamiętać o tym, by budynki były położone w miarę blisko siebie. Budowle połączone w jedną sieć produkcyjną (np. gospodarstwo rolnea młyna piekarnia) powinny być usytuowane niedaleko siebie. Znacznie ułatwi to transport i w efekcie usprawni gospodarkę. Budynki, których „produkty” wykorzystywane są w całej osadzie, staraj się umieszczać w centrum.
Przemysł spożywczy
W Twoje osadzie żywność jest niezbędna do funkcjonowania gospodarki, ponieważ to dzięki niej może działać przemysł wydobywczy. Kopalnie muszą być regularnie zaopatrywane w produkty żywnościowe, by ich pracownicy dostarczali Twojej wiosce niezbędnych surowców. Różne rodzaje kopalń mają różne zapotrzebowanie na różnego rodzaju żywność (np. w kopalni węgla najmilej widziany jest chleb, a w kopalni złota ryby). Produkcja żywności jest wieloetapowa (oprócz ryb, które z chaty rybaka dostarczane są prosto do kopalń). Aby wyprodukować chleb, musisz zbudować szereg budowli: gospodarstwo rolne, młyn, piekarnia, wodociągi. Również zdobycie mięsa wiąże się z powstaniem kilku budynków: gospodarstwo rolne, farma świń, rzeźnia, wodociągi. Do działania przemysłu spożywczego będziesz potrzebował odpowiednich narzędzi (np. kosa dla rolnika), które na początku gry są w inwentarzu. Jednak przy rozbudowie przemysłu będziesz potrzebował kolejnych, które należy wyprodukować w kuźni.
Przemysł wydobywczy
Rozwinięcie tej gałęzi przemysłu jest konieczne jeśli chcesz zbudować siłę militarną, co jest niezbędne to utrzymania swojej osady i jej ekspansji. Zanim przystąpisz do budowy kopalń, wyślij w góry geologów, którzy zbadają skały i ustawią specjalne tabliczki, określające jaki minerał znajduje się w danym miejscu. Na początek potrzebujesz kopalń węgla i rudy żelaza – zbuduj je tam gdzie tabliczki wskazują na istnienie największych złóż tych minerałów. Teraz pamiętaj, aby dostarczać górnikom odpowiedniej żywności. Im więcej jedzenia będziesz im dostarczał, tym większą efektywnością będzie się cieszyć dana kopalnia. Kiedy złoża zostaną już wyeksploatowane, nie masz wyjścia i musisz wyburzyć niepotrzebny budynek, który i tak nie przyniesie korzyści. Kiedy już ustabilizujesz wydobycie węgla i rudy żelaza, zacznij budować kopalnie złota i kamieni szlachetnych. Jeśli grasz rasą Azjatów, to kiedy już rozwiniesz przemysł zbrojeniowy, zacznij wydobywać siarkę.
Przemysł ciężki i zbrojeniowy
Mając potrzebne surowce (węgiel, ruda żelaza) możesz zacząć budować potęgę militarną swojej osady. Zbuduj hutę żelaza i hutę przetapiającą złoto. Teraz masz możliwość produkowania broni, która będzie wytwarzana w warsztacie płatnerza. Gotowa broń zostanie przetransportowana do koszar, w których ćwiczyć będą przyszli żołnierze. Musisz też pamiętać o tym by dostarczyć do koszar złota i diamentów, bo inaczej żołnierze mogą odmówić wykonywania rozkazów. Zajmij się teraz budową maszyn wojennych, które będą produkowane w specjalnym zakładzie z surowców, które musisz tam dostarczać (drewno, kamienie). Zdecyduj się jak ma wyglądać Twoja armia i ustaw odpowiednie wskaźniki produkcji broni w warsztacie płatnerza. Jeśli wybierzesz najwięcej mieczy to Twoja wojsko będzie w przeważającej większości piechotą. Jeśli stawiasz na łuczników to oczywiście musisz produkować więcej łuków etc. Żołnierze zaopatrzeni w łuki są świetni z zdobywaniu wież, za to w otwartej walce wykazują się mniejszą sprawnością niż wojacy z mieczami. Musisz pamiętaj również o tym, by zaopatrywać nowe budynki w odpowiednie narzędzia, które wyprodukujesz w kuźni. Będziesz potrzebował do tego żelaza i węgla, więc pamiętaj, aby huta żelaza i kopalnia węgla były niedaleko.
Narzędzia
Drwal – siekiera
Tartak – piła
Kuźnia – młotek
Płatnerz – młotek
Kopalnia – kilof
Kamieniarz – kilof
Gospodarstwo rolne – kosa
Stocznia – młotek
Transport
Masz możliwość tworzenia kolonii (pionierzy) i musisz zapewnić komunikację między wioską a nimi. Możesz zdecydować się na transport lądowy. Najlepiej wykorzystać wtedy osły, wyhodowane na oślej farmie (potrzebne zboże i woda), które funkcjonują dopiero po wybudowaniu rynku, z którego pobierają towary. Przydatni są również tragarze, lecz odznaczają się mniejszą efektywnością niż zwierzęta. Masz również możliwość skorzystania z transportu morskiego. Do tego celu musisz wybudować port i stocznię. W stoczni z drewna i kamienie będę produkowane statki (handlowe lub wojenne). Statki mogą przewozić zarówno ludzi, jak i towary. Poruszają się dość szybko i nie są narażone na ataki obcych armii.
Obronność i ekspansja
Aby zapewnić pokój i stabilność swojej osadzie musisz stworzyć system budowli obronnych i sprawną armię. Dobrym sposobem jest budowanie dużej liczby małych wież, które przyczynią się rozwoju terytorialnego wioski, a następnie wyburzanie ich. Jeśli jednak Twoja osada graniczy z terytorium wroga, to dobrym pomysłem jest wybudowanie zamku przy granicy i obsadzenie go dużą ilością żołnierzy.
Kiedy już zdecydujesz się na ekspansję, która może przynieść Ci zarówno dużo korzyści, jak i dużo szkód, musisz być dobrze przygotowany. Zanim zaatakujesz przeciwnika upewnij się, że Twoje zasoby ludzkie i materialne są wystarczające by stawić mu czoła. Najlepiej zachować w armii proporcje: 80 % wojowników z mieczami, 10 % łuczników, 10 % wojowników z dzidami. Nie zapomnij wybudować siedziby medyka, ponieważ dużo mniej wysiłku sprawia wyleczenie rannego żołnierza niż uzbrojenie i wytrenowanie nowego. Przygotuj też machiny wojenne, które pomogą Ci niszczyć budowle wroga. Kiedy opanujesz część jego terytorium budynki, które tam stoją zostaną zburzone, lecz materiały i surowce pozostaną do Twojej dyspozycji. Warto zagospodarować nowo zdobyte tereny i zadbać o ich zabezpieczenie na wypadek odwetu ze strony przeciwnika.
Magia
Magia okaże się bardzo przydatna zarówno w rozwijaniu swej osady, jak i szkodzeniu wrogom. Każda nacja czci innego boga i inne ofiary mu składa oraz posługuje się nieco odmiennymi zaklęciami.
Egipcjanie
Zaklęcie wypalania – jeśli chcesz zaszkodzić swojemu przeciwnikowi to użyj tego zaklęcia na ziemiach uprawnych, a stracą wszelkie wartości odżywcze i nie będą nadawały się do uprawy.
Zaklęcie zamieniania – pozwala zmieniać ryby w mięso.
Zaklęcie zielonego bagna – bagna przemieniają się w tereny uprawne.
Zaklęcie przemiany ludzi – żołnierze przeciwnika zmieniają się w pionierów.
Zaklęcie pożaru lasu – możesz zniszczyć lasy na terytorium swojego przeciwnika.
Zaklęcie mocy – siła walki Twoich wojaków zostanie zwiększona.
Zaklęcie przeniesienia – żołnierze wroga zostają przeniesieni w inne miejsce.
Zaklęcie darów – na Twoją wioskę spadnie deszcz darów – surowce i materiały.
Rzymianie
Zaklęcie darów – jw.
Zaklęcie zieleni – powstanie żyznych ziem w miejscach, które wcześniej były nieurodzajne.
Zaklęcie oka – możesz przez moment obserwować niedostępne miejsce na mapie.
Zaklęcie plonów – rośliny szybciej dojrzewają.
Zaklęcie osłabienia – żołnierze przeciwnika tracą połowę swojej mocy, przez co ich efektywność jest ograniczona.
Zaklęcie Midasa – zamiana żelaza w złoto.
Zaklęcie nawracania – żołnierze wroga przechodzą na Twoją stronę.
Azjaci
Zaklęcie lotu – przeniesie Twoich sił w inne miejsce.
Zaklęcie skał – pojawienie się skał w dowolnym miejscu.
Zaklęcie śniegu – stopienie śniegu w górach, co sprawia, że w Twoje ręce dostają się nowe tereny pod budowę kopalń.
Zaklęcie ryb – rybak łowi dwa razy więcej ryb niż normalnie.
Zaklęcie darów – jw.
Zaklęcie przemiany – przemienienie kamieni w żelazo.
Zaklęcie Samuraja – zwiększenie waleczności i sił armii.
Zaklęcie pancerza – zwiększenie wytrzymałości żołnierzy.
Aby móc korzystać z zaklęć, musisz składać bogom ofiary w świątyniach, które budowane są z użyciem złota. Rzymianie budują winiarnię, w której bardzo szybko pojawiają się gotowe produkty. Egipcjanie muszą wznieść browar, w którym potrzebne jest zboże i woda. Azjaci mają najbardziej utrudnione zadanie, ponieważ muszą wybudować plantację ryżu i gorzelnie, do której należy dostarczać ryż i węgiel. Należy pamiętać by plantację usytuować przy bagnach, bo w przeciwnym wypadku nie będzie przynosiła korzyści.
Osadnicy
Musisz dbać o to, aby w Twej osadzie utrzymywał się dość wysoki przyrost naturalny. W tym celu buduj rezydencje (mała, średnia, duża). Przy wzmożonym rozwoju armii musisz szczególnie dbać o wysokie wskaźniki demograficzne, bo w przeciwnym razie mimo tego, że wyprodukujesz broń to nie będzie miał kto nią walczyć. Dbaj również o to, aby zachować odpowiednie proporcje między tragarzami, kopaczami i budowniczymi. Jeśli potrzebujesz wolnych osadników, a nie może zbudować rezydencji, to zmniejsz liczbę tragarzy. Pamiętaj jednak, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, a tragarze zajmując się transportem dóbr gwarantują sprawne funkcjonowanie gospodarki. W każdej osadzie powinna być odpowiednia ilość specjalistów – szczególnie geologów, szukających minerałów i pionierów, zajmujących nowe terytoria.
Post został pochwalony 0 razy
|
|